Liber sa inveti


Autor carte: 
Peter Gray
Editura: 
Herald
Anul: 
2013
Traducator: 
Iustina Cojocaru
Liber sa inveti de Peter Gray  -Carti bune de citit

    "Prin însăşi natura lor, copiii sunt meniţi să se joace şi să exploreze lumea cu propriile lor forţe, în mod independent de adulţi. Ei au nevoie de libertate pentru a se dezvolta; când sunt lipsiţi de libertate, ei suferă. Imboldul de a se juca fără să fie îngrădiţi este un imbold fundamental, biologic.(...)
    Ceea ce facem este să împingem tot mai departe limitele adaptabilităţii copiilor. I-am împins deja pe copii într-un mediu nefiresc, în care aşteptăm de la ei să îşi petreacă perioade din ce în ce mai mari ale zilei sub îndrumarea adulţilor, să stea la masa lor de lucru, să asculte şi să citească despre lucruri care nu îi interesează şi să răspundă la întrebări cu răspunsuri care nu sunt ale lor şi să pună întrebări care nu sunt adevăratele lor întrebări. Nu facem decât să le lăsăm tot mai puţin timp şi libertate să se joace, să exploreze lumea şi să îşi urmeze propriile lor interese."
    Ca om de cultură, ca părinte, ca individ ce şi-a petrecut ani buni în sistemul de învăţământ, vei citi această carte ca pe un duş rece, dar unul binevenit. Pentru că este nevoie ca cineva să explice nefericirea tot mai accentuată a copiilor prinşi în sistemul de educaţie obligatorie, dar şi faptul că devenim, pe zi ce trece, o societate mâncată de depresie şi nemulţumire.
     La nivel global, cu mici excepţii, le-am luat copiilor noştri "uneltele" prin care puteau accede la propriul drum şi le-am impus "alinierea" standard, care, în opinia generală, "trebuie să funcţioneze". Şi totuşi este demonstrat că nu merge, dar acest lucru nu pare să oprească "reformele educaţionale", elaborarea de noi programe şcolare, din ce în ce mai împovărătoare atât pentru copii cât şi pentru părinţi, totul devenind un adevărat centru de reeducare şi de înfrângere a personalităţilor în dezvoltare. De joc nici nu mai poate fi vorba. Până şi celebrul "bătut de minge pe maidan" s-a transformat în competiţii unde, de cele mai multe ori, se ciocnesc ambiţiile adulţilor frustraţi şi nedezvoltaţi emoţional, decât dorinţele de afirmare ale copiilor.
    Dacă la finalul lecturii, o mică parte dintre noi s-ar opri şi ar reflecta la cele citite, ar vedea cum se conturează amara întrebare retorică: "Ce-am făcut cu copii noştri?". Poate, încet, vom reuşi, în loc să ne constrângem copii şi să-i obligăm să se supună voinţei noastre, dictate de un învământ deficitar, practicat de oameni fără  motivaţie, să le oferim condiţiile ambientale şi încrederea noastră, necesare ca instinctele ce se nasc odată cu noi să funcţioneze aşa cum evoluţia umană a demonstrat că este posibil.

 





S-ar putea să vă placă şi ...

<<
  • Mintea linistita si senina de Dalai Lama  -Carti bune de citit
  • Samanii din Tuva. O cercetare asupra samanismului siberian de M.B. Kenin - Lopsan  -Carti bune de citit
  • Reiki. Manual de initiere de Walter Lubeck  -Carti bune de citit
  • Bushido. Codul Samurailor de Inazo Nitobe  -Carti bune de citit
  • Interpretarea jungiana a viselor de James A. Hall  -Carti bune de citit
  • Arta de a iubi de Miguel Ruiz  -Carti bune de citit
  • Crescandu-l pe Cain de Dan Kindlon si Michael Thompson  -Carti bune de citit
  • Un secret mai profund de Annemarie Postma  -Carti bune de citit
>>

Comments

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.