Tabloul Pierdut

Jonathan Harr
2008
Sanda Aronescu
Tabloul Pierdut de Jonathan Harr  - recenzie

Lectura acestei cărţi va reprezenta pentru toţi iubitorii de artă, şi nu numai, iar în special pentru iubitorii de pictură, o călătorie fascinantă. Pătrunzi în culisele operei marelui pictor Caravaggio, dar şi în file din viaţa artistului, iar eforturile de a găsi un tablou pierdut al maestrului te duc cu gândul la eforturile întreprinse în găsirea persoanelor dispărute. Pătrunzi în lumea cercetătorilor istoriei artei, care privită din perspectiva "muritorului de rând" poate nu pare extrem de palpitantă, dar determinarea cu care eroina Francesca, împreună cu colega ei Laura studiază zeci de registre din arhive prăfuite, trecând în revistă pagini îngălbenite de vreme, te va captiva şi vei tresări de speranţă o dată cu fiecare descoperire ce poate duce la recuperarea tabloului.
   Şi oare ce explicaţie putem găsi pentru fascinaţia noastră în faţa marilor opere? Autorul ne oferă un pasaj care poate răspunde cu succes acestei întrebări: "Trecutul are multe secrete şi le dezvăluie greu(...) Un tablou e ca o fereastră spre trecut...", Iar "studiind opera unui artist poţi pătrunde în străfundurile minţii acelui om. În cazul lui Caravaggio, era mintea unui geniu. Un criminal şi un nebun, poate, dar cu siguranţă un geniu. Şi nici o copie, oricât de bună, nu poate dezvălui acele străfunduri. Ar fi ca şi cum zărind umbra unui om, ai crede că poţi cunoaşte omul."
   Această carte va schimba categoric modul în care vom privi următoarea dată un tablou în marile muzee. Mai ales că în spatele unei fragile pânze se ascunde o imensă muncă de cercetare şi de restaurare, un domeniu despre care, cu sinceritate spun, nu ştiam prea multe. Dar am aflat că restaurarea "E ca şi cum te-ai uita la o femeie printr-un geam care n-a mai fost spălat de o sută de ani şi e plin de murdărie şi de praf.(...) Îţi dai seama că e o femeie, dar în rest nu vezi mare lucru. Apoi speli geamul, îi vezi contururile şi forma şi îţi dai seama că este tânără şi frumoasă."
   Este o carte echilibrată şi deosebit de bine documentată, o carte care satisface gustul iubitorilor de artă şi a celor ce vor să cunoască mai multe amănunte din domeniul acesta.

<<
  • Divina Adoratoare ( Razbunarea Zeilor 2 ) de Christian Jacq  -Carti bune de citit