Urzeala Tronurilor - seria Cantec de Gheata si Foc 1

George R. R. Martin
2011
Silviu Genescu
Urzeala Tronurilor - seria Cantec de Gheata si Foc 1 de George R. R. Martin  -Carti bune de citit

Nu credeam că după atâtea apariţii fantasy voi mai întâlni o carte de o asemenea anvergură. Chiar dacă  dimensiunile epopeice nu permit fizic citirea "dintr-o suflare", este genul de carte pe care cu greu o poţi lăsa din mână. Întrunind toate plăcerile stilului fantasy, se diferenţiază în acelaşi timp, iar cititorul nu poate decât să rămână vrăjit de măiestria cu care autorul reuşeşte să orchestreze o lucrare de acest gen.
    Incontestabil, deşi nici acţiunea nu dezamăgeşte nici o clipă, vedetele vor fi personajele. La un asemenea demers epic, nu ne puteam aştepta decât la o abundenţă de personaje care, episodice sau nu, beneficiază de aceeaşi atenţie din partea autorului şi ne vor fermeca iremediabil. Şi cum cu toţii avem personaje preferate, eu aş alege două: Khal Drogo şi Arya, neîmblânzita fiică a lui Eddard Stark, despre care categoric vom auzi şi în volumele  ce vor urma. Şi, în ceea ce o priveşte, educaţia de luptător pe care o primeşte în ciuda faptului că ar trebui să se pregătească să devină o "lady", atrage atenţia şi în următorul citat este extrem de bine comprimată această educaţie: "Iute ca o căprioară. Tăcută ca umbra. Frica taie mai adânc decât săbiile. Vicleană ca şarpele. Calmă ca apa liniştită. Frica taie mai adânc decât săbiile. Puternică precum ursul. Feroce ca o lupoaică. Frica taie mai adânc decât săbiile. Omul care se teme să piardă a şi pierdut deja. Frica taie mai adânc decât săbiile." Şi dacă de multe ori avem nevoie şi de transpunerea pe ecrane a unei acţiuni de acest gen, pentru a putea pune "faţă" unor personaje, aici sunt atât de bine conturate şi ajungi să le cunoşti atât de bine, încât nu ai nevoie de viziunea altcuiva pentru "a-ţi rula singur filmul".
    Alternarea scenelor de o cruzime greu de imaginat cu scene de o delicateţe surprinzătoare, într-un context atât de dur, lasă cititorul într-o stare de reverie pe care cu greu o mai poate părăsi. Avem o lume scindată între comploturi, trădări, lupte interne, deşi adevărata ameninţare planează asupra tuturor de dincolo de "Zid", o ameninţare lăsată în planul doi datorită bătăliilor pentru putere şi care, mai mult ca sigur, va degenera în ceva foarte sângeros (deşi asta nu se întâmplă în această primă parte a seriei).
    Este prea puţin spus că recomand această carte. Atât celor care sunt fani declaraţi ai genului fantasy această carte le va aduce un suflu proaspăt şi minunat, precum şi celor ce vor să încerce "genul", cu garanţia că vor fi "prinşi" fără drept de apel în mrejele fantasy-ului creat de George R.R. Martin.

Inclestarea Regilor  - seria Cantec de Gheata si Foc 2 de George R. R. Martin  -Carti bune de citit
Iuresul Sabiilor  -  seria Cantec de Gheata si Foc 3 de George R. R. Martin  -Carti bune de citit
Festinul Ciorilor - seria Cantec de Gheata si Foc 4 de George R. R. Martin  -Carti bune de citit