Taisul Sabiei (seria Prima Lege)

Joe Abercrombie
2011
Laura Bocancios
Taisul Sabiei (seria Prima Lege) de Joe Abercrombie  -Carti bune de citit

" Dacă un om caută să schimbe lumea, ar trebui mai întâi s-o înţeleagă.(...) Fierarul trebuie să înveţe rosturile metalelor, tâmplarul rosturile lemnului, altfel munca lor va preţui puţin. Magia de rând e nestăpânită şi periculoasă, căci vine din cealaltă Parte şi să recurgi la lumea de jos e periculos. Magul potenţează vraja cu ştiinţă şi astfel realizează Înalta Artă, dar, asemenea fierarului sau tâmplarului, el trebuie să caute să schimbe doar ceea ce înţelege. Cu fiecare lucru pe care îl învaţă, puterea lui este sporită. Aşadar, magul trebuie să năzuiască să înveţe tot, să înţeleagă lumea întreagă. Copacul e puternic doar pe măsura rădăcinii sale, iar cunoaşterea este rădăcina puterii.(...) Să cunoşti cu adevărat şi să înţelegi chiar şi un fir de iarbă înseamnă să studiezi o viaţă întregă, iar lumea e în continuă schimbare.(...) Cu cât înveţi mai mult, cu atât îţi dai seama cât de puţine ştii. Totuşi, strădania însăşi e un lucru de preţ."
     V-a plăcut "Cântec de Gheaţă şi Foc", dar aţi considerat că este mult prea "sângeroasă" seria? V-a plăcut "Stăpânul Inelelor", dar mulţimea de creaturi magice a fost un pic prea mult? "Tăişul Sabiei", prima parte a trilogiei "Prima Lege" va reuşi să dozeze perfect "cantităţile", astfel încât vom asista şi la lupte (că doar este un heroic fantasy!), dar vom "gusta" şi din magie. Dacă subiectul în sine - un rege la senectute, ce nu-şi mai poate "struni" propriul trup, darămite întregul regat, lucru ce declanşează urzeli, trădări, mişelii şi ridicarea unui nou lider, Bethod - nu aduce nimic nou pe "scena " fantasy, acest lucru nu va ştirbi cu nimic frumuseţea "întregului", iar maniera în care este scrisă cartea îi va oferi cititorului acea prospeţime pe care o caută când alege ceva de lecturat. Cartea va surprinde atât prin dialogurile, cât şi prin monologurile interioare extrem de cinice şi pline de umor. Şi dacă este să dăm o notă pentru ceva, pot spune că personajele vor lua nota maximă. Ar fi foarte greu să aleg preferatul/a dintre ele, dar categoric Glokta, fost cavaler şi actual inchizitor schilod, este extrem de interesant, iar la polul celălalt Logen, un războinic ce nu cunoaşte decât calea armelor. Cititorul nu-i va putea trece cu vederea nici pe Ferro, pe Yulwei şi Bayaz, magii, sau pe şarmantul duelist Jezal şi pe fermecătoarea Ardee.
     Recomand "Tăişul Sabiei" pentru că îţi va oferi o altă lume în care să evadezi, pentru că "Viaţa - aşa cum este ea în realitate - nu e o luptă între bine şi rău, ci între rău şi mai rău.(Joseph Brodsky)", şi pentru că ştiu că această trilogie are multe de oferit, astfel încât nu ne rămâne decât să aşteptăm continuarea aventurii. Iar la final nu pot să nu vă ofer încă un fragment memorabil ce vă va convinge cu siguranţă că este mai nobil să renunţăm la vorbe şi să trecem la fapte: "Logen ridică din umeri. Cuvintele grele sunt pentru proşti şi pentru laşi. Putea fi Calder şi una, şi alta, dar Logen nu era. Dacă ai de gând să ucizi, e mai bine să treci direct la fapte decât să vorbeşti despre asta. Vorbăria nu face decât să-l pregătească pe celălalt şi ăsta e ultimul lucru pe care-l vrei."

<<
  • Vaduvele de joi seara de Claudia Pineiro  -Carti bune de citit
  • Tabloul Pierdut de Jonathan Harr  - recenzie