Cantecul lui Solomon

Toni Morrison
2006
Irina Negrea
Cantecul lui Solomon de Toni Morrison  -Carti bune de citit

"-Nu contează cine a făcut-o. Oricare ins dintre ei este un potenţial ucigaş. Ceea ce înseamnă că poţi alege pe oricine. Nu există albi nevinovaţi, fiindcă fiecare dintre ei este un posibil ucigaş de cioroi, chiar dacă nu-şi mânjeşte mâinile direct. Crezi că i-a surprins atitudinea lui Hitler? Crezi că monstruozitatea lui vine doar din faptul că i-a făcut să lupte în războiul acela? Hitler a fost cel mai natural alb din lume. I-a omorât pe evrei şi pe ţigani fiindcă nu ne-a avut pe noi la îndemână. Ţi-i poţi imagina pe ăia din Klan şocaţi de el? Nu, exclus aşa ceva. (...) Albii sunt nenaturali ca rasă, omul alb e nenatural. Şi e nevoie de un imens efort de voinţă pentru a înfrânge un inamic nenatural."
    Concepută ca istorie a unei familii şi a unei comunităţi, "Cântecul lui Solomon" se va converti într-o incomodă dezbatere despre rasism, dezbatere ce ar părea nedreaptă la prima vedere, dar faptul că avem de-a face cu o autoare consacrată ne va linişti într-o oarecare măsură conştiinţa. Macon Dead îşi depăşeşte condiţia şi îşi clădeşte o viaţă "de alb". Culoarea pielii devine caracteristica majoră a întregii distribuţii, iar cine trece "graniţa" este aspru criticat. Un val de personaje stranii, frământate de tragedii şi obsesii din cele mai variate, va popula naraţiunea întroducând cititorul într-o lume unde cenuşiul este blamat, unde albul este menit să rămână alb şi negrul, negru, şi unde opoziţia celor două este ridicată la rang de lege.
    Frumoasă şi artistică, scrierea lui Toni Morrison te atrage fără menajamente în vâltoarea evenimentelor, oferindu-ţi un spectactacol grandios şi controversat, ce-ţi va pune mintea în mişcare.

<<
  • Echinox de Michael White  -Carti bune de citit