Agentul secret

Joseph Conrad
2002
Ion Aramă
Agentul secret de Joseph Conrad  -Carti bune de citit

"...Orice idealizare face viaţa mai săracă. S-o înfrumuseţezi înseamnă să-i îndepărtezi caracterul complex - înseamnă s-o distrugi.(...) Istoria e făcută de oameni, dar ei n-o fac în capul lor. Ideile care se nasc în conştiinţa lor joacă un rol neînsemnat în mersul evenimentelor. (...) Nimeni nu poate spune ce formă poate lua în viitor organizarea socială."
    O mână de personaje prinse într-o existenţă mediocră într-o Londră de secol 19 - un proprietar de prăvălie şi familia sa, un fost deţinut politic, un fost student la medicină şi un obscur propagandist literar, autoproclamaţi anarhişti - va reprezenta nucleul acestul roman. "Agentul secret", departe de a fi povestea unui erou spion, este mai degrabă povestea unei vieţi de rutină a personajului Verloc, nici frumos, nici tânăr, nici bogat, dar nici sărac, ce, mai mult din obişnuinţa vremurilor apuse, se află pe statul de plată al unei ambasade străine. Forţat de împrejurări şi văzându-şi ameninţat traiul tihnit, se va lansa într-o "afacere", după cum afirmă un personaj, "având o doză de ciudată stupiditate şi slăbiciune". Vom asista  la întâmplările ce se succed cu repeziciunea prăbuşirii pieselor de domino, şi totul se va sfârşi în cel mai surprinzător mod posibil.
    "Agentul secret" este o carte interesantă tocmai pentru absurdul întregii situaţii prezentate, pentru personajele mai mult "formă" decât "fond", pentru întregul lipsit de spectaculos, care degenerează mai rapid decât un incendiu forestier, şi asta poate pentru că: "Lumea este mediocră, neputincioasă, fără forţă. Iar nebunia şi disperarea sunt o forţă."

<<
  • Razbunarea lui Isabeau (seria Jocul Lupoaicelor 2) de Mirellle Calmel  -Carti bune de citit
  • Elixirul Vietii (seria Ucenicia lui viktor Frankenstein) de Kenneth Oppel  -Carti bune de citit